Podle hlavních složek výchovně vzdělávacího procesu rozlišujeme VJ

  • Diagnostické(zahrnují i kontrolu) – zařazujeme je na začátek a konec tematických celků. Od ostatních VJ se liší výkonovou motivací žáků. Dobrá organizace umožňuje i odpovídající fyziologickou účinnost.
  • Motivační – zařazujeme obvykle na začátek tematického celku – verbální motivace, přímé motivační ukázky (učitelem, žákem, skupinou žáků), motivační ukázky prezentované didaktickou technikou.
  • Expoziční – seznamování s novým učivem, nácvik nových pohybových dovedností.
  • Fixační – upevňování pohybových dovedností, zdokonalování. 

Podle obsahu vyučovací jednotky

 

  • gymnastické
  • herní (které se mohou dále podle obsahu dělit např. herní VJ házené, košíkové atd.)
  • atletické
  • plavecké
  • úpolové apod.,

Na 1. stupni ZŠ převážně kombinujeme dva obsahy do hlavní části VJ TV.   

Podle pohlaví

   

  • dívčí
  • chlapecké
  • koedukované (nejúživanější na 1. stupni ZŠ)

Podle tematické četnosti

  • monotematické
  • smíšené

Nejužívanějším typem VJ na 1. st. ZŠ jsou hodiny smíšené, které jsou charakteristické střídáním činností a vyhovují tak psychickým zvláštnostem dětí mladšího školního věku. Střídání činností oddaluje únavu a umožňuje žáky optimálně zatěžovat v průběhu celé vyučovací jednotky.